بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Akhlak Mulia Hiasan Terindah

Al - Ahnaf bin Qais tergolong dari golongan ulama - ulama yang terkenal dizaman hidupnya. Pada suatu hari datang pemuda dari suku Tai'yi berkunjung kerumahnya. Rumah Al - ahnaf memang senantiasa dikunjungi oleh orang ramai, terutama oleh murid - murid dan sahabat - ssahabatnya. Mereka sekalian menziarahinya dengan tujuan untuk menuntut ilmu darinya. Kedatangan pemuda dari suku tai'yi itu sangat menarik perhatiannya. Al - ahnaf mendapati pemuda itu sangat tampan serta kacak. Lalu ia pun bertanya : " wahai orang muda, adakah engkau menghiasi wajahmu dengan sesuatu ?". " Benar tuan, sungguh saya telah menghisai wajah saya dengan sesuatu", ujarnya dengan sopan serta ringkas. Pemuda itu menyambung lagi : " kalau saya bercakap saya tidak bohong, kalau orang bercakap saya dengar, kalau saya berjanji saya tepati dan jika saya diberikan suatu amanah saya tidak khianat". Mendengar jawaban yang benar itu, maka Al- ahnaf berkata : " benar seperti katamu wahai orang muda, sungguh engkau telah menghiasi dirimu dengan akhlak mulia". (int)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar